PENERAJU TERBARU KUMPULAN NAZA (CEO)



DATUK WIRA SM FAISAL TAN SRI SM NASIMUDDIN
CEO OF THE NAZA GROUP OF COMPANIES

PENGALAMAN

1 -- Founder, Owner & Group Managing Director Eftra Holdings Sdn Bhd
  • 2009 – Present (2 years)
  • Involves in Property Development,Construction,Building material supplies,Project Management Consultancy,Media & Network Infrastructure solutions

2 -- Group Joint Executive Chairman and CEO Naza Group of Companies
  • 2008 – Present (3 years)
  • Involves in Automotive, Properties, FMCG, Financial Services, Trading, Agriculture, F&B, and Defense

3 -- Group Executive Vice President of Operations Naza Group of Companies
  • 2006 – 2008 (2 years)

4 -- Group Marketing Director Naza Group of Companies
  • 2004 – 2006 (2 years)

5 -- Export Manager Naza Group of Companies
  • 2003 – 2004 (1 year)


PENDIDIKAN

1 -- Richmond University
  • 2000 – 2003

2 -- Marymount College
  • 1997 – 2000

3 -- Harvard Business School
  • OPM, Owner President Management Program (2010)
  • OPM 42


ANUGERAH & PENGIKTIRAFAN

  • “Jewel of Muslim World Award 2011”- Islamic Chamber of Commerce, Kuala Lumpur & the OIC Trade Chamber
  • “Business Leadership Award 2011”- Middle East Business Leaders Summit (MEBLSA)
  • “TheBrandLaureate Tun Dr Mahathir SMEs Man of the Year 2010”
  • “1 Malaysia Entrepreneur of the Year Awards 2010”- Automotive sector
  • “Young Entrepreneur of the Year 2010” - Asia Pacific Entrepreneurship Awards
  • “Emerging CEO 2010” – National Chamber of Commerce and Industry Malaysia (NCCIM)
  • “Entrepreneur of the Year 2010” – KL Malay Chamber of Commerce
  • “The BrandLaureate Emerging Young Entrepreneur of the Year 2009” 
  • “The International Business Review Award for Leadership in the Automotive Sector 2009” – International Business Review Magazine (IBR)
  • “Masterclass Emerging CEO of the Year”/Leadership Award Automotive 2009” – KL Malay Chamber of Commerce
  • “Top 40, Under 40” – Prestige Malaysia/CIMB Club 2008. Received: 2008
  • “The Most Promising Young Man 2006” – Malaysian Tatler. Received: 2006


Datuk Wira Haji SM Faisal Tan Sri SM Nasimuddin, anak sulung kepada pengasas Kumpulan Naza Syarikat, Tan Sri Nasimuddin SM Amin, dan juga merupakan Pengerusi Eksekutif Kumpulan Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan NAZA(CEO). Beliau juga sangat dinamik dalam memajukan perniagaan ke hadapan dan menjana nilai bagi pihak-pihak yang berkepentingan selaras dengan Program Transformasi Ekonomi Negara.
 
Datuk Wira SM Faisal mempunyai banyak pengalaman yang mendalam berkaitan perniagaan automotif yang diperolehi daripada pembelajaran langsung dan mentor di bawah Allahyarham bapanya untuk mengambil alih empayar perniagaan NAZA.
 
Pada usia 17 tahun, selepas menamatkan pendidikan sekolah menengah, Datuk Wira SM Faisal mendapatkan pengalaman melalui jualannya di syarikat NAZA Motor Trading di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Semasa cuti semester kolej dan universiti, beliau mengambil peluang untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dengan melibatkan diri dalam bidang perniagaan bapanya. Ia juga bertujuan untuk mengukuhkan pengetahuan beliau berkaitan perdagangan dan melengkapkan dirinya dengan pengalaman berharga untuk masa depan. Beliau juga telah memperoleh peluang beliau sebagai pelatih di salah satu daripada syarikat-syarikat kereta yang terbesar di dunia, General Motors, di Amerika Syarikat. (Chevrolet)
 
Pada usia 20 tahun, beliau memainkan peranan penting dalam memperoleh francais untuk jenama Brabus yang terkenal, melalui NAZA-Brabus Motor Sdn Bhd, dan merupakan ciri-ciri penting yang membawa kejayaan kepada perniagaan NAZA sehingga sekarang. Pada tahun 2009, beliau berjaya berunding dalam usaha memiliki hak-hak eksklusif untuk mengimport dan mengedarkan jenama Ferrari dan Maserati untuk pasaran Malaysia.
 
Kembali seawal tahun 2009, Datuk Wira SM Faisal telah diberikan pengiktirafan pelbagai dalam kalangan rakan-rakan sebaya keusahawanan. The KL Malay Chamber of Commerce telah menganugerahkan beliau dengan dua anugerah iaitu Masterclass Emerging CEO of the Year dan Business Leadership Award for the Year in the Automotive Sector.

Setahun kemudian, beliau sekali lagi diiktiraf melalui sumbangan kepada usahawan muda apabila beliau telah dianugerahkan dengan anugerah " Entrepreneur of the Year". Pada tahun 2009, majalah perniagaan antarabangsa telah menganugerahkan Datuk Wira SM Faisal dengan Anugerah IBR Kecemerlangan dan Kepimpinan di dalam industri automotif. Beliau juga diiktiraf atas sumbangan beliau dalam membina perniagaan yang berjaya, apabila BrandLaureate menyampaikan anugerah Tun Mahathir SME Man pada tahun 2010. Beliau adalah penerima pertama anugerah berprestij itu.
 
Ini diikuti dengan pengiktirafan daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia (MITI), Datuk Wira SM Faisal menerima anugerah Emerging CEO. Beliau juga menerima Anugerah Usahawan Muda Tahunan melalui Usahawan Asia Pasifik, sebelum dijemput oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia (MITI) untuk mengetuai Malaysia Youth Chamber of Commerce yang baru ditubuhkan sebagai pengerusi sementara.
 
Pada tahun 2010, Datuk Wira SM Faisal mengukir namanya kepada satu lagi kejayaan bagi NAZA, apabila kali ini beliau menandatangani perjanjian dengan jenama Chevrolet dari Amerika Syarikat (AS) yang terkenal di seluruh dunia.
 
15 tahun pengalaman Datuk Wira SM Faisal dalam industri automotif membawa kepada kepelbagaian portfolio perniagaan dan telah membawa kepada kemunculan perniagaan baru juga dalam pelbagai industri yang bukan berkaitan permotoran.
 
Pada 17 Januari 2010, beliau dianugerah gelaran 'Datuk' iaitu Datuk Setia Diraja Kedah (D.S.D.K) daripada Sultan Kedah. Anugerah itu sempena keputeraan ke-82 Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah di Balai Penghadapan Istana Anak Bukit, Anak Bukit, Kedah. SM Faisal menujukan anugerah itu kepada Allahyarham bapanya Tan Sri SM Nasimuddin SM Amin dan keseluruhan kakitangan Kumpulan NAZA usahasama MOU bagi menjadikan NAZA sebagai hab pemasangan dan pengedaran kenderaan Chevrolet untuk rantau Asean telah diadakan.

Datuk Wira SM Faisal merupakan salah seorang rakyat Malaysia termuda yang telah diterima oleh Harvard Business School bagi Program Pengurusan. Beliau juga telah dilantik sebagai ahli untuk Clinton Global Initiative (CGI) yang telah diadakan di New York, pada bulan Oktober 2010. Beliau juga merupakan anak muda Malaysia telah dianugerahkan "DATUK WIRA" oleh Governor of Malacca.
 
Berwawasan secara semula jadi, niat Datuk Wira SM Faisal adalah untuk terus merevolusikan cara perniagaan yang dilakukan di Malaysia. Dia bertujuan untuk mengubah NAZA kepada destinasi pilihan utama dalam menyediakan produk dan perkhidmatan gaya hidup untuk semua rakyat Malaysia dan seterusnya. Dengan berbuat demikian, ia dapat menjadikan produk NAZA sebagai salah satu jenama yang diiktiraf bertaraf antarabangsa.